Wednesday, November 11, 2015




Kisah Semlm...

Semlm petang Saya buat kuih utk Minum petang . Kuih nya ada yg memanggil Kuih Cucur atau Jemput-Jemput.
Didapur Saya terdapat byk Nestum segera 3-1. Tepung pun ada.

Saya pun buatkan kuih Cucur Nestum.


Kuih ini mudah dibuat..

Bahan - Bahannya

250 gm Tepung Gandum
100gm gula
Sedikit garam
1biji Telor
1/2 sudu Teh yeast
Sedikit Baking Powder
Sedikit Bicarbonate soda
6-7paket Nestum segera 3-1
100ml air suamkuku.
1/2 sudu Teh Cinnamon powder

Cara Cara nya

100 ml air suam kuku dicampurkan dgn yeast, garam dan gula, kacau dan biarkan ia naik membuih. Dlm 30 min. ( bak ini, Saya tertidur jap)

Lalu campur kan tepung, telor ,BP,BS, Cinnamon dan kacau sampai rata. Adunan dibiar kan sekejap. Adunan mesti tak cair.
Dlm 10-15 minit. 
Naik kan kuali, minyak banyak,(goreng tenggelam) sediakan mangkok air, gunakan Tangan dan cubit sedikit demi sedikit adunan Itu kedlm minyak. Api kecil. Kacau balik balik dan garing angkat Serta toskan minyak nya.

Utk sauces nya..
Boleh di mkn dgn coklat sauce, madu atau salted caramel sauce..

P/s: semua Bahan masuk termasuk Nestum sekali lalu kacau Sehingga sebati....

Selamat Mencuba...

Didalam nya... 
Luar garing dlm nya lembut....

Saturday, September 5, 2015

Assalammualaikum dan Selamat Malam...
Hari ini Saya banyak menghabiskan masa diluar. Bersama Che', Adik Dan Suami nya. Kita pergi menziarahi kubur Arwah Bapa Saya.
Dua Tahun sudah Arwah meninggalkan Kami. Dah terasa jauh tetapi Arwah Bapa tetap dekat dihati saya...


Al-Fateha utk Arwah Bapa Saya...

Selepas itu Saya pergi ke Kafe Pusara. Saya kesana untuk bersarapan. Saya bersarapan pada pukul 8pagi( saya sampai kepusara Arwah Bapa pada pukul 06.50pagi)


Saya dan yang lain ada order Nasi Sambal Goreng, Nasi Ambeng, kuih muih Dan minuman panas mereka. Teh tarik madu sangat sedap,begitu juga dgn kopi susu Dan teh susu nya. Kuih lopes sangat terasa keenakkannya..(Maaf gbr takde)..  Saya ada bertanya mee rebusnya tetapi belum siap masa itu..
Selepas makan kita dlm perjalanan ke pasar, Bonda ada talipon dan suaranya amat sedih kerana kita tidak mengajaknya bersarapan, lalu Che' pusing balik Dan mengambil Bonda dan pulang ke Kate ini balik dan menemankan Bonda Dan saya yang "RETURN" makan mee Rebus mereka..
Alhamdulilah Syukur kerana Mee Rebus nya Power...
Selepas makan kita bergerak dan mengliling kawasan barat Singapura....
Alhamdulilah Syukur kerana Saya bahagia sangat.....

Selamat Malam Semua...

P/s: Kafe Pusara terletak di Pusara Aman..

Friday, September 4, 2015

Selamat Malam...

Ini kisah Makam malam awal tadi..
Che' 'terasa nak makan Long John silver... Lalu Che ' bawa saya ke Restaurant yg berdekat. Restaurant penuh padat Dan Alhamdulilah Syukur kerana ada tempat duduk....
Che' yg order, saya yang seronok makan.


Saya suka makan salad nya. Sihat Dan sugar.  Alhamdulilah Syukur.....
Che' mkn dengan senyap dan selepas mkn kita pun bangun Dan berlalu dari situ......
Saya dapat makan angin.. Dan  kita jalan jalan ke lain Tempat utk menikmati malam Sabtu....
Alhamdulilah Syukur......





Assalammualaikum...
Selamat Malam.  
Lama sungguh Rumah ini berabuk...
Saya  rindu  nak menulis....
Tetapi idea ketandusan........

Saya nak mengucapkan "Selamat Malam Semua...."



Saturday, March 1, 2014

Salam Jumaat...

Salam Semua....






Alhamdulilah ketemu lagi....Banyak yang harus di lakukan dan di kongsi bersama tetapi hanya masa aje yang tidak mengizinkan...


Selamat berhujung Minggu dan Selamat Datang March yang ada cuti sekolah utk anak-anak kita semua...


Rumah dah nak kena lap dan sapu..... sementara itu Tunggu dahulu, kerana Ku mau minum secawan kopi....









Thursday, September 12, 2013

AL - Kisah Tahu Telor Ku....

Tahu Telor asalnya dari Indonesia.... Saya mula berjumpa dengan Tahu Telor, pada tahun 1984.. Saya bertemu dgn IBU Ratna, dia Chef ditempat saya bertugas... Seronok saya merasa bekerja dengan Chef ini, yg tidak lokek ilmu...


Tahu Telor ada banyak cara Orang buat sekarang... Begitu juga dengan Kuah nya... Ia di hiasi dengan parutan Lobakmerah dan Timun.. Ada Org tambah Taugeh. Lalu ditaburkan dengan kecang tumbuk dan kuah nya....


Setelah digoreng, Saya membelah dua..Inilah inti nya...Ada org buat banyak sarang telor dan tahu telor yg dipotong dadu dan digoreng dgn acuan nya...
Cara saya beza... Saya diajar mcm ini... dan saya suka cara ini....


Kuah Tahu Telor, mesti rasa  Pedas dan Manis... serta ditaburkan kacang  diatas kuah nya..... sangat sedap.....

Saya hanya makan Tahu telor dengan Nasi Panas bersama ikan sepat goring... Alhamdulilah...

Tuesday, September 10, 2013

Ayam Pie...

Ayam Pie...

Ayam Pie, memang kesukaan Anak Sulong ku..sudah berapakali dia minta ku buat, cuma Ku sahaja yg elak dan mengelak... Dahulu ku suka buat dgn resipi Chef Wan.. dan memang  sedap...

Ini kali ku buat Ayam Pie..
ku mulakan menyiapkan intinya, Crème Spicy Chicken, resipi olahan ku... Anak bujang ku yg makan berkata pedas nya terasa... Ku berkata " Inilah East bertemu West.."
Dia sempat berkata, Kedai Primanya tak sedap lah..Mamabuat sedap..." isk isk..anak bertuah ini, Mama bukan Baker tau...
Campak-campak nya resipi lah... :-D

Bahan-bahan yang saya gunakan ialah:

Tepung Gandum  (saya agak-agak aje) (saya gunakan dalam 3 mangkuk
Mentega satu buku
2 biji telor
garam sedikit

Cara-caranya:

Saya ramas Garam,Tepung dgn butter sampai jadi serbuk roti dan masukkan telor, uli sampai sebati dan jadi dough.
Bungkus dgn plastic simpan utk 1/2 jam atau sampai dah siap nak gunakan..
Bila dah siap nak gunakan, cetak dan masukkan kedalam acuan Tart dan rapi kan  lalu masukkan inti dan tutup atas nya dgn sekeping adunan nie dan sapukan telor diatas nya dan bakar suhu 200 utk 10 minit atau sampai masak..Ikut ketuhar masing-masing...

                                                                         Ayam Pie

Resipi ini saya buat atas cubaan sendiri, kalau ada yg nak tambah, dipersilakan...