Saturday, March 1, 2014

Salam Jumaat...

Salam Semua....






Alhamdulilah ketemu lagi....Banyak yang harus di lakukan dan di kongsi bersama tetapi hanya masa aje yang tidak mengizinkan...


Selamat berhujung Minggu dan Selamat Datang March yang ada cuti sekolah utk anak-anak kita semua...


Rumah dah nak kena lap dan sapu..... sementara itu Tunggu dahulu, kerana Ku mau minum secawan kopi....









Thursday, September 12, 2013

AL - Kisah Tahu Telor Ku....

Tahu Telor asalnya dari Indonesia.... Saya mula berjumpa dengan Tahu Telor, pada tahun 1984.. Saya bertemu dgn IBU Ratna, dia Chef ditempat saya bertugas... Seronok saya merasa bekerja dengan Chef ini, yg tidak lokek ilmu...


Tahu Telor ada banyak cara Orang buat sekarang... Begitu juga dengan Kuah nya... Ia di hiasi dengan parutan Lobakmerah dan Timun.. Ada Org tambah Taugeh. Lalu ditaburkan dengan kecang tumbuk dan kuah nya....


Setelah digoreng, Saya membelah dua..Inilah inti nya...Ada org buat banyak sarang telor dan tahu telor yg dipotong dadu dan digoreng dgn acuan nya...
Cara saya beza... Saya diajar mcm ini... dan saya suka cara ini....


Kuah Tahu Telor, mesti rasa  Pedas dan Manis... serta ditaburkan kacang  diatas kuah nya..... sangat sedap.....

Saya hanya makan Tahu telor dengan Nasi Panas bersama ikan sepat goring... Alhamdulilah...

Tuesday, September 10, 2013

Ayam Pie...

Ayam Pie...

Ayam Pie, memang kesukaan Anak Sulong ku..sudah berapakali dia minta ku buat, cuma Ku sahaja yg elak dan mengelak... Dahulu ku suka buat dgn resipi Chef Wan.. dan memang  sedap...

Ini kali ku buat Ayam Pie..
ku mulakan menyiapkan intinya, Crème Spicy Chicken, resipi olahan ku... Anak bujang ku yg makan berkata pedas nya terasa... Ku berkata " Inilah East bertemu West.."
Dia sempat berkata, Kedai Primanya tak sedap lah..Mamabuat sedap..." isk isk..anak bertuah ini, Mama bukan Baker tau...
Campak-campak nya resipi lah... :-D

Bahan-bahan yang saya gunakan ialah:

Tepung Gandum  (saya agak-agak aje) (saya gunakan dalam 3 mangkuk
Mentega satu buku
2 biji telor
garam sedikit

Cara-caranya:

Saya ramas Garam,Tepung dgn butter sampai jadi serbuk roti dan masukkan telor, uli sampai sebati dan jadi dough.
Bungkus dgn plastic simpan utk 1/2 jam atau sampai dah siap nak gunakan..
Bila dah siap nak gunakan, cetak dan masukkan kedalam acuan Tart dan rapi kan  lalu masukkan inti dan tutup atas nya dgn sekeping adunan nie dan sapukan telor diatas nya dan bakar suhu 200 utk 10 minit atau sampai masak..Ikut ketuhar masing-masing...

                                                                         Ayam Pie

Resipi ini saya buat atas cubaan sendiri, kalau ada yg nak tambah, dipersilakan...

Minum Petang...

Salam Pembaca Budiman, Kita berjumpa lagi...

Hari ini Saya nak bersembang pasal Minum Petang... Minum petang adalah paling seronok terutama bila di hujung minggu. kaum keluarga ada lagi seronok...
Minum petang boleh disajikan bermacam-macam rasa. Adakala minum petang kalau dah kenyang, makan malam selalunya di tolak...

Hari ini Minum petang saya, Bubur labu dgn sagu. Permintaan anak bujang satu ini yang ingin merasa Labu kuning.Saya ada beritahu dia, labu ini selalunya Org melayu suka buat pengat, adakalanya Labu ini dimasak lemak dgn sayur,  dan Org bangsa Tionghua suka goring dan stim.. Dia minta Saya buat bubur, iaitu Pengat. Saya berkata .." BOLEH" Tapi dgn syarat Dia mesti makan bukan semangkuk tapi berulang..Dia setuju....

                                                             Pengat Labu MamaElla



Bila Saya didapur, Dia ingin membantu tetapi saya kata tak apa-apa, Mama Boleh buat.. :-)
Sambil buat Pengat saya sempat buat kaya, dia yang membantu dari mula sampai tammat..

Dia bertanya pada saya, " Boleh tak Mama kalau Kaya ini tak mau yg mcm dalam botol..? atau kasi kental sedikit..?" Saya jawab, Boleh sebab kita buat dia... Dia tersenyum...


Selepas kaya nya siap, dia pun membakarnya dengan roti... Seperti dalam gbr, Rotibakar berinti kaya, Sabar sungguh anak Bujang saya seorang ini....
Setelah siap semua kerja, Kita pun mula lah makan petang sambil tgk Television dan gelak ketawa anak-anak amat melegakan hati kerana merekalah Irama dan lagu ku...


Sekian Sahaja Para Pembaca Budiman..sehingga bertemu agi dilain entri...

Thursday, September 5, 2013

Lontong Goreng MamaElla...!!

Salam Pembaca Budiman...

Hari ini Hari Khamis..Chek macam malas tau.. Lelagi Chek tengok kat luar tingkap..Hujan aje.. dan sejuk... Chek pula kasi tarik selimut aje.. Ngantuk sangat..!
Lalu Chek tgk Fb...
Geng-geng kat grup Cheek semua Hot-Hot  masak Lontong Goreng...
Chek jarang makan menu ini...anak-anak pula tak kisah..
Chek pun apalagi..buang selimut ketepi, pasang gear 3...Zooommmmmmmm!
Chek dah mai Dapurku...
Bawah ini Chek ada sertakan resipi Chek... :-)

                                                                       Lontong Goreng MamaElla





Bahan-bahannya:

Chilli kering 15 batang (potong dan rebus)*

Bawang besar 1 biji (kupas dan potong kecik utk kisar)*

Bawang merah kecik 5 biji ( Kupas dan potong kecik)*

Bawang putih 2 biji (Kupas dan potong kecik)*

Belachan sedikit*

daging Cincang 2 sudu makan besar (Cuci dan tos)

Crabmeat 5 batang (buang plastik dan potong kecik)

2 biji fish kek (hiris sedang-sedang)

5 biji telor (dikocok )

1 sudu teh kicapmanis ABC

4 batang Sawi muda (potong suka hati anda)

Nasi Impit 20 biji (nona nya kecik)(potong 4)

Minyak secukupnya

garam secukup nya

Bawang goreng secukup nya(Optional)

Cara-caranya:

Panaskan Kuali, Tumis bahan2 kisar*sampai naik wangi dan matang.

Masukkan daging Cincang, garam dan gaul sehingga daging sebati dan masak.

Masukkan bahan Crabmeat, fishkek dan batang sawi kedalam sambal, kacau lagi sampai semua rata dan masak.

Masukkan Sawi dan nasi Impit, kacau balik-balikkan dua kali, lalu masukkan kicap manis dan kacau lagi dgn cepat.

Telor yg dah dikocok, dituangkan diatas Lontong goreng ini, dan api sedang biarkan 1 saat lalu balik-balikkan dgn cepat dan rata. Dah cukup rasa matikan api lalu taburkan bawang goreng(Optional)..

P/s: kalau ada daun ketumbar taburkan diatas nya...

Wednesday, September 4, 2013

Hari ini Macam-macam ada....

Salam Pelawat serta pembaca Budiman....
Sudah makan..?? Atau lagi Diet..??? Saya hari ini makan nasi impit aje, kecil molek aje Nasi Impit nya, dari jenama NONA...
Saya tak beli tapi ada yang sudi sedekah dekat saya.... Saya ambillah dengan lapang kan tangan dan lapangkan hati... Syukur ada yang nak sedekah pada saya... :-)

Balik pada tajuk asal..  Hari ini saya masak dua menu..(Penat tauuu..!) Menu pertama menggunakan Ayam....
Siapa tak suka Ayam jgn tengok atau Baca...Hehehehe....!

                                                               Ayam Masak Lemak Pedas


Nama Lauk ini aja Saya dah tahu mesti ada yang akan sebut, biasa-biasa aje dan mudah sangat atau dah selalu Nampak... Betullah itu dan saya tidak menafikan nya.. Tetapi Lauk ini kegemaran anak-anak saya... nak buat macam mana..??  Mereka tak jelak tau... Baik saya masak daging mahupun ikan..Gerek nya mereka makan... Mak depan mata pun mereka tak perasaan..Haiz Anak...! Selalu nya saya ada tambahkan kentang, Kenatng nya saya goring garing dahulu baru terakhir saya masukkan kedalam lauk ini... Hari ini NO Kentang..!

Saya juga ada sertakan resipi nya...Kalau sudi cubalah... mana yang Awak-awak suka nak ubah silakan, Saya no Hal nya.... :-)

Ayam masak Lemak Pedas

Bahan-bahannya:-

Ayam seekor (bersihkan dan potong ikut suka anda)

20 batang chillikering dipotong dan direbus.* (Nak pedas tambah lagi)

2 Biji Bawang besar*

5 Biji BawangPutih*

sedikit halia*

2 batang serai - Dititik

Sedikit kunyitbasah*

Sedikit Belachan*

1/2sudumakan Ketumbar/Jintankasar/Halus (disangar)*

Sehelai Daun Kunyit(potong3)

250ml Santan HengGuan( kalau takde kara atau yg sewaktu dgn nya)

1 keping asam keping

Minyak. Garam secukup nya (maaF saya tak gunakan gula atau AJINOMOTO)

CARA-CARANya:

Panaskan Kuali, masukkan serai dgn bahan kisar, tumis sampai naik wangi.

Masukkan ayam apabila sudah rempah sudah matang.Masukkan Daun kunyit. Balik-balikan dalam 3 saat, Api kecil. Masukkan 1 mangkuk airpaip dahulu. Baru api disederhanakan.

Apabila kuah nya sudah mendidih, Masukkan asam keping, dikuti garam. Kacau lagi..

Bila ayam dah 3 suku masak, baru masukkan Santan, kacau aje sampai semua sebati dan ayam masak...

Bila dah cukup rasa, matikan api nya...

P/s:  Saya suka menggunakan satu Daun aje... dan daun kunyit itu dari kebun saya tau...Jimat saya kan. Betulkan...:-D

                                                                Lauk Daging Rawon

Menu Lauk kedua saya masak.... Saya suka masamnya, Bau buah Keluak Nya, dan wanginya bahan yg ditumis..... Tetapi ini rempah segera, Saya terasa nak mencuba nya apabila melihat kenkawan saya masak... Sedap bagi selera saya... tetapi tak banyak hasil nya setakat semangkuk aje... Dan saya tambahkan kacangpanjang serta suon. Daging Tetelan lembu itu setakat menjadi stok nya,  Anak-anak tak makan begitu juga dgn saya..huhuhu...!

Kita dah sampai penghujung entri... Esok Kita jumpa lagi..Saya nak tgk Brownies saya dulu...Byeeee...!
                                                         

Tuesday, September 3, 2013

Jangan Gadoh...Tetapi mari Kita Makan..Makan Gado-gado....

                                                                         
                                                                      Gado-Gado


Salam pembaca Budiman...

Hari ini Saya layan selera saya pula, dengan memasak Kuah Kacang... Kuah Kacang boleh dimakan dengan Satay atau Gado-gado...

Gado-Gado saya semua nya sayuran dan Nasi Impit serta telor rebus...

Tidak terlalu pedas kerana anak-anak tidak tahan pedas..

Tetapi rasanya Manis, Masam dan pedas...

dibawah ini saya sertakan resipi nya..

Oh..ya saya hampir lupa... kalau untk gado-gado, sewaktu saya memanaskan kuah nya saya campakkan satu atau dua helai daun cukur yang saya sudah hiris halus-halus sangat.... Sedap bau dan wangi..Selera memakan pun naik.....

Hehehe....

 

 

 

Kuah kacang

------------

1/2 kilo kacang tanah digoreng dgn minyak dan dikisar halus..

20 batang chilikering* rebus dan toskan (Nakpedas tambah lagi)

4 biji bawang besar*

4 biji Bawangputih*

halia sedikit*

lengkuas sedikit*

3 batang serai *

Kunyit basah sedikit*

belachan sedikit*

Air Asam jawa

Air daging satu cawan

Airputih 2 mangkuk

garam dan gula secukup nya

cara-caranya:

Panaskan Minyak dan tumis bahan* sampai naik wangi dan masak.

Masukkan airputih dan air daging kedlm nya dan kecilkan api biar sampai ia mendidih...

Masukkan kacang dan air asam bersama. kacau sampai rata...

Lalu masukkan Garam dan gula kacau lagi dan kecilkan api biarkan sampai kacangnya kemabng dan kuah nya agak sedikit pekat..

Rasa apa yg kurang.. Rasa mestilah Manis, masam dan pedas...

Sekian



P/S: ada belen biarkan sejuk betul simpan dalam freezer ia boleh tahan selama 3 bulan..